zaterdag 28 januari 2012

“Trugkieke” 3: de jaren 2008-2009

Een terugblik naar een tweetal jaren waarin ik prachtige zeebaarsmomenten heb mogen beleven. Het jaar 2008 begon taai, in Mei en Juni slechts enkele baarzen weten te vangen. Maar goed, ik had een rotsvast vertrouwen dat het nog wel goed zou komen, en  naarmate het jaar vorderde ging het inderdaad steeds beter. En na een slecht voorseizoen en matige zomer, was het naseizoen ronduit geweldig. Een fantastisch naseizoen, met veel baarzen –die overigens vrijwel allemaal zijn teruggezet- , waar van het merendeel gevangen met oppervlaktepluggen. Begin dat jaar een Illex Ashura Estuary aangeschaft, een spinhengel ontwikkeld voor de zeebaarsvisserij, waar ik heel veel plezier aan beleeft heb.


Mijn scorende duikende pluggen waren met name de LC Flashminnow 110, Illex Jason 110 en de Megabass Vision 110, maar zoals gezegd, de meeste baarzen en het ‘vuurwerk’, kwamen van de oppervlakte. Oppervlaktepluggen in alle soorten en maten; met name met de LC Sammy 100 en Gunfish 115 werden mooie baarzen gevangen, maar één plug stak er in het naseizoen 2008 met kop en schouders bovenuit: de Bonnie 95 van Illex in de kleur Tenessee Shad. Het was echt ongelofelijk hoe de baarzen op dit plugje reageerden.
Charles en ik hebben diverse maken geëxperimenteerd; op dezelfde stek, slechts een paar meter van elkaar,  viste de een met de Bonnie en de ander met een diverse andere stickbaits. Het verschil was werkelijk verbluffend; op de Bonnie kwamen keer op keer aanbeten en alle andere kunstaas slechts af en toe een kolk of werd zelfs helemaal genegeerd. Het frappante is, dat alleen in het naseizoen van 2008 de Bonnie 95 er zo bovenuit stak, in latere seizoenen hebben zowel Charles als ik er nauwelijks meer een baars mee kunnen verleiden; ik ben er nog steeds niet uit waar dat nou aan ligt. Dressuur zou kunnen, maar lijkt me in dit geval niet, er wordt immers bij lange na niet zoveel met Bonnie’s gevist dan bijv met Sammy’s. En de Sammy’s bleven wel jaar na jaar scoren (al is het de laatste 2 jaren beduidend minder).

Na het mooie naseizoen van 2008, waren de verwachtingen voor 2009 uiteraard hoog gespannen. Het begon mooi, de watertemperatuur liep snel op en was eind mei al bijna 15 graden. Het resulteerde onder meer in een schitterende voorjaarsbaars van 77cm op een Sammy 100 (hoezo met oppervlaktepluggen geen grote zeebaarzen kunnen vangen !! J).

Het gehele jaar door met grote regelmaat baarzen gevangen, soms slechts een enkele baars, maar toch. Het naseizoen van 2009 was goed, maar niet zo spectaculair als het naseizoen van 2008, maar hier staat tegenover dat het voorseizoen en de zomer wat beter waren. En als ik regelmatig wat mooie baarzen vang, dan is het voor mij een prima jaar. De best vangende duikende pluggen waren dit jaar de Rapala X-Rap, de OSP Rudra en de Megabass Vision 110.

En wat betreft de stickbaits, zoals gezegd, leken de Bonnie’s hun vangkracht verloren te hebben, maar andere pluggen scoorden prima, met name de Chihuahua 90 van Megabait, Megabass Dog-x, Ima Skimmer en de Xorus Frosty bleken de beste vangers. In het naseizoen was met name de Xorus Frosty erg goed. De Frosty is toch wel een fantastisch plugje, naar mijn mening veel en veel geschikter voor het Oosterschelde gebied dan bijvoorbeeld de populaire Patchinko uit dezelfde stal, maar goed, ik zal hier wellicht later nog wel eens een aparte post aan wijden.  

Heel veel gevist met een nieuwe combinatie; Megabass Xör Independence Ir83ML icm Daiwa Exist 3012. Heerlijk licht materiaal wat me uitstekend ligt en waar ik bij lange na nog iet op uitgekeken ben, en waarschijnlijk ook nooit uitgekeken op zal raken.  
Een selectie van foto’s bij deze post uit mijn album met vele foto’s die gemaakt zijn in die jaren, waarbij iedere foto voor mij de beleving van dat moment als het ware weer levend maakt.