donderdag 19 januari 2012

“Trugkieke” 1: 2004-2005

 Als ik op een druiligere late zondagnamiddag wel eens zappend op de bank zit, dan kom ik wel eens uit bij het programma “Trugkieke” van omroep Zeeland, waarin terug gekeken wordt naar vroeger jaren. Ik wil hier dan nog wel eens –de protesten van de kinderen negerend- naar kijken. Een mooie titel om eens  terug te blikken op de zeebaarsseizoenen die achter ons liggen. Deze eerste gaat over 2004 en 2005.


Voor mij was 2004 het jaar waarin mijn hobby gestalte kreeg. Na een voorzichitg begin, samen met mijn vismaat Charles vele uren gemaakt aan de Oosterschelde dijken en met name Walcherse stranden, het gebrek aan ervaring mbt de kuntsaasvisserij brak me op; heel veel kunstaas verspeelt, en heel weinig gevangen. Het was ook een lastig jaar, weinig aasvis en vele meldingen op Zeevisland en andere sites mbt slechte zeebaarsvangsten. In de winter na dit teleurstellende eerste seizoen heb ik regelmatig potentiële stekken verkend, en in 2005 betaalde zich die inspanningen meer dan uit! Het jaar 2005 bleek een topjaar te zijn; prachtige baarzen gevangen waarvan diverse exemplaren tussen de 70cm en 76cm.



Ik viste in deze jaren hoofdzakelijk met shads en twisters met loodkopjes van 15 tot 22 gram; met name de shads van Blue Fox (Slyflex minnow en wriggler) en Bass Assassin (red sea shad en curly shad) waren erg succesvol. De visserij speelde zich hoofdzakelijk in de avondschemer/eerste donkere uurtjes en de vroege ochtendschemer af. Ik viste wel eens met (duikende) pluggen en lepels, maar dat leverde eigenlijk niet echt veel baarzen op.



Spinhengel en molen waren vergeleken met mijn huidig materiaal relatief zwaar; ik viste de eerste jaren met Shimano Diaflash 300XH (50-100 gram) icm Shimano Twinpower 5000FA. Een combinatie overigens waar zo’n beetje half Nederland mee viste, met name in het Rotterdamse. Robuust materiaal, met naar mijn mening een hengel met een geweldige blank, ik heb lang getwijfeld om de hengel te houden, maar heb deze uiteindelijk net als de molen toch maar verkocht. Was er zo van af, hoewel deze hengel en molen al lang uit het Shimano assortiment zijn verdwenen, zijn er nog steeds liefhebbers die niets anders willen dan dit. Het vissen met shads en twisters, die net over de bodem aangeboden werden, betekende wel vaak vast zitten en kunstaas verspelen. Een wat zwaardere hengel voor dit type visserij, in combinatie met mijn toen nog relatief geringe ervaring, was daarom zeker geen verkeerde keuze.